Понеділок, 06.05.2024, 08:14
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт Дігтярівського навчально-виховного комплексу

Бегущая строка
Сайт існує
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Методична робота

Головна » Файли » Конспекти уроків » російська мова та зарубіжна література

Урок за романом Ч. Діккенса "Пригоди Олівера Твіста"
[ Викачати з сервера (30.6 Kb) ] 25.09.2015, 05:48
Тема уроку. Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста. Соціальна дієвість творчості Діккенса Мета уроку: допомогти учням з’ясувати ідейно-художні особливості образу головного героя роману, майстерність автора у змалюванні образу, провідні засоби індивідуалізації персонажів твору; розвивати навички характеризування героїв, висловлювати свої думки про них; розвивати критичне мислення; аналізувати художні засоби й авторські прийоми індивідуалізації персонажів; виховувати оптимістичне світобачення, , кращі людські якості. Обладнання: мультимедійна презентація , тексти твору, текст пісні із кінофільма «Генерали піщаних кар’єрів», аудіо запис пісні, дидактичний матеріал. Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу О. Генрі Хід уроку I. Організаційний момент II. Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. Чи задумувались ви над питанням, що може сприяти моральному вдосконаленню людини. Чарльз Діккенс виробив навіть власну моральну філософію, одне із положень якої — твердження, що все може сприяти моральному вдосконаленню людини: і перемоги, і поразки, і злидні, і багатство, і любов, і дружба, і родинне щастя — так само, як їх відсутність та самотність. Головне, щоб у людини був моральний інстинкт, вроджена схильність творити добро, уміння бути відкритою, вдячною світові за все, навіть за погане, готовності віддавати себе іншим. Письменник не сумнівався, що всі ці якості є в людини, і вони обов’язково мусять узяти гору над темними силами в людській душі. Маленький хлопчик Олівер Твіст зростав у жахливих умовах, але зумів зберегти в своїй душі людську гідність. Про це і поговоримо сьогодні на уроці. ІIІ. Оголошення теми та мети уроку Слайд 1. Отже, тема нашого уроку : Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста. Соціальна дієвість творчості Діккенса Слайд 2. Сьогодні на уроці ми з’ясуємо ідейно-художні особливості образу головного героя роману, майстерність автора у змалюванні образу, провідні засоби індивідуалізації персонажів твору; будемо розвивати навички характеризування героїв, висловлювати свої думки про них; аналізувати художні засоби й авторські прийоми індивідуалізації персонажів. Слайд 3. Епіграфом до уроку візьмемо слова О. Генрі «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу» ІV. Формування вмінь та навичок Проведемо вікторину «Впізнай героя за його реплікою» 1. “ Ніколи і ні в чому не був я такий певний, як у тому, що цей хлопець скінчить життя на шибениці” (Джентльмен у білому жилеті) Слайд 4. 2. “У нього меланхолійний вираз обличчя, голубонько… З нього був би чудовий плакальник” (Містер Сауерберрі ) Слайд 5. 3. “І її щастя, шо вона померла, підкидьку, інакше їй довелося б тепер сидіти у Брайдуелі чи гарувати на каторзі, а то й гойдатись на шибениці…” (Ной Клейпол) Слайд 6. 4. “Ви перегодували його м’ясом. Ви штучно збудили в ньому душу й бунтарський дух, яких не годиться мати людині в його становищі…” (Містер Бамбл ) Слайд 7. 5. “Ще раз цявкнеш – і я тебе сам порішу: гахну по голові – й кінець. Ніякого шуму, шито-крито й пристойно” (Сайкс) Слайд 8. 6. “Ви повинні забезпечити бідну, безневинну дитину, бо вона й справді невинна, хоч і народилася від гріховного і нещасливого кохання” (Містер Браунлоу) Слайд 9. Слово вчителя Персонажі роману легко поділяються на героїв і лиходіїв, причому перші обов’язково піднесено ідеальні, безгрішні та правильні, а другі — зловісні, похмурі й маніакальні. Самостійна робота Розподілити героїв роману на позитивних і негативних (записати в зошит у 2 колонки) Містер Браунлоу, містер Сауерберрі, Сайкс, лікар Лосберн, місіс Мейлі, Ной Клейпол, Роза, містер Бамбл, Олівер Твіст, Монкс, Феджін. Слайд 10. - Які риси об’єднують представників першої групи? (Усіх їх об’єднують одні й ті самі риси: жертовність, сентиментальність, чутливість, м’яка, неагрессивна вдача й добрий гумор. Вони милі, приємні люди, які вміють співчувати й відгукуватись на чужий біль). - Чи наділені ці герої ще й індивідуальними якимись рисами (Так. Місіс Мейлі — практична, розсудлива, зі становими забобонами (забороняє синові одружуватися з Розою через її невідоме, «темне» походження); Роза — чиста, наївна, самовіддана дівчина, готова пожертвувати щастям заради спокою своєї благодійниці; містер Браунлоу — дивак (посеред вулиці читає книгу, нічого не помічаючи навколо себе, «наче сидів у кріслі у своєму кабінеті» замість того, щоб вимагати для Олівера покарання чи принаймні хоча б підозрювати його, він залишає хлопчика у себе). Лікар Лосберн — детектив за покликанням, діяльний, енергійний, може потрапляти через це навіть у небезпечні ситуації). - Героям позитивним протистоять негідники. Давайте пригадаємо із минулого уроку, що об’єднує цих героїв. ( Вони боягузи й здатні на зраду. Їх побут, кімната з павуками й мишами, з трухлявими віконницями, хаосом і занедбаністю найкраще характеризують примітивізм їх духовного світу). - Незважаючи на багато спільних рис, ці герої також усі різні. Назвіть риси характеру Сайкса.( Білл Сайкс — грубий, жорстокий убивця, у якого не залишилося нічого людського). «Мозковий штурм» - Якими, на вашу думку, є провідні засоби індивідуалізації персонажів у романі Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста» (відповіді учнів коригує, направляє учитель) Слайд 11. Запис в зошитах Провідні засоби індивідуалізації персонажів Ч. Діккенса • Загострена одноплановість характеризування героїв. • Індивідуалізоване мовлення. • Індивідуалізовані портрети. У ч и т е л ь. Я пропоную вам послухати пісню із кінофільма «Генерали піщаних кар’єрів» (Текст пісні є на кожній парті) і сказати, як ця пісня стосується нашої теми уроку. Я начал жизнь в трущобах городских, И добрых слов я не слыхал. Когда ласкали вы детей своих- Я есть просил, я замерзал. Вы увидав меня не прячьте взгляд, Ведь я ни в чем, ни в чем не виноват. За что вы бросили меня, за что? Где мой очаг? Где мой ночлег? Не признаете вы мое родство, А я вам брат, я человек. Вы вечно молитесь своим богам, И ваши боги все прощают вам. Край небоскребов и шикарных вилл, Из окон льет слепящий свет. О, если б мне хоть раз набраться сил, Вы б дали мне за все ответ. Откройте двери, люди, я ваш брат Ведь я ни в чем, ни в чем не виноват. Вы знали ласки матерей родных, А я не знал и лишь во сне, В моих мечтаньях детских золотых Мать иногда являлась мне. О мама, если бы найти тебя, Была б не так горька моя судьба. (Висловлювання учнів.) - Яка головна думка пісні? У ч и т е л ь. Отже, головна думка пісні «Ведь я ни в чем, ни в чем не виноват… А я вам брат, я – человек.» Ще раз нагадайте мені, хто з героїв роману сказав про Олівера «Ви повинні забезпечити бідну, безневинну дитину, бо вона й справді невинна, хоч і народилася від гріховного і нещасливого кохання». (містер Браунлоу) Віра Чарлза Діккенса в людину була безмежною. Ось чому Олівер Твіст виходить переможцем у творі, а його ворогів жорстоко й заслужено покарано. Розглянемо образ Олівера Твіста детальніше. Я пропоную вам скласти «анкету» головного героя роману. Слайд 12. (Анкета складається колективно. ) Ім’я Олівер Твіст Вік Від народження до підліткового віку та юності Батьки Заможна дівчина Агнеса і одружений чоловік Освіта Початкова, потім самоосвіта Зовнішність Худий блідий, виснажений хлопець Заняття Помічник на фермі місіс Менн, помічник трунаря, помічник у злодіїв Характер Терплячий, стійкий, добрий, милосердний, вдячний, сильний духом, має власну гідність Коментарій учителя під час заповнення анкети. Символіка імені. (Твіст — означає "крутись-вертись". Так називався молодіжний танець. А от для героя Діккенса доводилося крутитися-вертітися, щоб не загинути. Але попри його недитячу мудрість, він насправді ще маленька дитина. Хіба не викликає сльози співчуття плач Олівера і його жалібні слова: "Я ще дуже маленький... і такий... самотній, сер, дуже самотній!") Евристична бесіда - Коли вперше Олівер виявив стійкість, жагу до життя? (Ще за народження, бо ніхто не турбувався, щоб він вижив.) - Як ставився герой до голоду, до знущань і побоїв? (Терпляче, покірно) - З чим не змирився хлопець і проти чого несподівано запротестував, дав відсіч кривдникові? (З образою пам’яті матері; почав бити іншого помічника трунаря Ноя Клейпола, старшого й сильнішого за нього хлопця.) - Які почуття переживав Олівер, коли злодії його викрали у містера Браунлоу? (Сором, бо люди, які до нього добре поставилися, могли подумати, що він їх зрадив.) - Що, крім добробуту, хороших умов життя, побачив і відкрив для себе Олівер Твіст, перебуваючи у місіс Мейлі? (Красу природи, почуття вдячності близьким йому людям, відповідальності за них.) За романом Ч. Діккенса створено фільм. Подивіться уважно на слайди-кадри з фільму і скажіть, який епізод відтворено на слайді. (Стислий переказ уривків із роману за слайдами) Слайд 13. Слайд 14. V. Закріплення Проблемне питання ♦ Чи можна, на вашу думку, чого повчитися в Олівера Твіста сучасному читачеві? (Висловлювання учнів) Робота з епіграфом - Прочитайте епіграф уроку. Скажіть, як ви розумієте слова О. Генрі і як вони стосуються теми нашого уроку. - Чи бачили ви картини російських художників, у яких розкривається тема сирітства, тема тяжкої праці дітей. Слайд 15. Слайд 16. Слайд 17. У ч и т е л ь. Діккенс — відомий у всьому світі англійський письменник-романіст. Діккенс добре знав життя лондонських бідняків. Із 1883 року почав публікувати перші твори, які сподобалися читачам. Відтворюючи злиденне життя, Чарлз Діккенс викриває справжнє обличчя англійської буржуазії, її потворну жадібність до грошей. У багатопланових романах присутні інтрига, гострий сюжет, живий опис, який віддзеркалює життя Англії середини XIX століття.) Ч. Діккенс – майстер іронії та сарказму. Про це ми поговоримо наступного разу. Темою нашого наступного уроку буде: «Специфіка зображення, влучність характеристики різних суспільних верств Англії ХІХ ст. у романі «Пригоди Олівера Твіста». Ч. Діккенс – майстер іронії та сарказму.» VІ. Домашнє завдання Повторити, що таке іронія і сарказм, Характеризувати образ Олівера Твіста; спробувати підібрати асоціації до кожної букви із імені головного героя (для бажаючих). Наприклад: Т- терплячий, в – вдячний і т. д. Слайд 18. VIІ. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Завершіть речення. • В Оліверові Твісті мене вражає… • Найбільше мені сподобалось на уроці… • На наступному уроці я б хотів(ла) дізнатися… (письмово на окремих листочках, які здаються учителю)
Категорія: російська мова та зарубіжна література | Додав: annet
Переглядів: 2079 | Завантажень: 59 | Рейтинг: 0.0/0
Вхід на сайт
Пошук
Годинник

Copyright MyCorp © 2024
uCoz